IPJ Mehedinți, încă trei luni de agonie! Concursurile se lasă așteptate, în timp ce împuternicirile sunt în floare.

Scris de
Actual Mehedinti
23/11/22 - 06:11

Jocurile de culise par să dicteze, în ultimul an, modul de funcționare și organizare al Inspectoratului de Poliție Județean Mehedinți, acolo unde competența și abilitățile de lider au fost înlocuite cu obiceiurile văzute prin alte județe ale țării, unde împuternicirea și desemnarea pe funcțiile de conducere sunt ridicate la loc de cinste și onoare.

Image

Astăzi, la o zi după ce i-a expirat vechea împuternicire de trei luni la comanda IPJ Mehedinți, comisarul-șef Ștefan Bibu a primit o nouă împuternicire – tot pe o perioadă de de trei luni. De altfel, aceasta este ultima împuternicire pe care ministrul Afacerilor Interne o poate semna pentru Bibu, căci, conform legislației în vigoare, „poliţistul poate fi împuternicit, cu acordul acestuia, pe o perioadă de maximum 6 luni. Prelungirea împuternicirii poate fi dispusă, cu acordul poliţistului, pentru maximum 6 luni, perioadă în care sunt obligatorii organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea postului.” (Ordonanţă de Urgenţă nr. 21 din 16 iunie 2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului). Bibu se află, de 9 luni de zile, la comanda IPJ Mehedinți, astăzi primind a patra prelungire consecutivă a împuternicirii, prin urmare, în luna februarie a anului viitor, polițistul nu va mai putea ocupa, în continuare, postul de comandat al Poliției mehedințene. Cum nu există nici măcar zvonuri despre organizarea unui posibil concurs pentru funcția de inspector-șef al IPJ Mehedinți, care să preia comanda instituției, cu atribuții depline, nu putem decât să ne gândim că și următorul polițist, care va ocupa acest post, va fi numit tot prin deja celebra împuternicire.

Image

Interesant este și faptul că polițistul aflat, în ultimul an, la comanda Inspectoratului, a primit doar numiri pe câte trei luni, nu pe 6 luni, așa cum se procedează, în mod regulat, în restul țării, semn că aceste împuterniciri i-au fost acordate și încredințate cu garanții: în situația în care coincidea și peste cele trei luni, primea o nouă binecuvântare, dacă nu – următorul pe listă! Bineînțeles – numele celui care se află la comanda IPJ, în astfel de perioade, nu are vreo relevanță, căci, în această situație s-ar fi putut afla și alt „demn om al legii”  – totul: deoarece, în ultimii ani, din cauza repetatelor împuterniciri, vârful sistemului de poliție a ajuns un model al obedienței absolute față de factorul politic. Astfel, odată ce și-a încheiat misiunea pentru care a fost mandatat pe termen limitat și a ajuns în dizgrațiile celor care conduc din umbră destinele județului, bravul comandat – indiferent de nume și (ne)realizări – ajunge pe fărașul istoriei poliției, iar în urma sa, rămân aceleași probleme și întrebări fără răspunsuri, pentru polițiștii care se află-n stradă, indiferent de vreme și vremuri.

Image

„Aș vrea să încep cu un citat al domnului Bode: «împuternicirea este un instrument bolnăvicios, este o practică bolnăvicioasă»  – așa a spus domnul Bode când a preluat mandatul de la Ministerul de Interne. De la momentul respectiv, nu doar că nu a făcut nimic din ceea ce a promis, ci a continuat cu utilizarea acestui instrument, pe care noi îl numim politic, pentru că, efectiv, factorul politic (adică ministrul sau inspectorul general) este cel care împuternicește persoanele care să exercite, temporar, funcțiile de conducere. Lipsa unui inspector-șef, care să ocupe funcția prin concurs, să aibă parte de stabilitate, de predictibilitate și care să își asume actul managerial, este de natură să aducă prejudicii grave serviciului polițienesc pe care îl oferă colegii noști, pentru că această instabilitate, evident, se răsfrânge și asupra celor din stradă și, implicit, asupra cetățeanului. De multe ori, vedem că cei care sunt împuterniciți nu iau și nu își asumă decizii, de frică să nu fie schimbați și, în momentul în care își lipsește un coordonator real, e clar că ai parte de haos la nivelul instituției. Noi nu doar că nu agreăm astfel de situații, ci am depus și o plângere penală împotriva tuturor factorilor responsabili care au încălcat prevederile legale. Important de precizat este faptul că, în statutul polițistului, împuternicirea se poate exercita pe o perioadă de șase luni de zile, iar, prin excepție – dacă în cele șase luni de zile nu se organizează concurs – este obligatoriu ca, în următoarele 6 luni de zile, să se organizeze și desfășoare un concurs. Faptul că nu se organizează, evident, ridică niște semne de întrebare. La IPJ Mehedinți, conform legii, trebuie să se organizeze concurs pentru funcția de inspector-șef în următoarele trei luni de zile, mai ales în contextul în care, în ultimii ani, la nivelul IPJ Mehedinți, am avut parte doar de împuterniciri pentru funcțiile de inspector-șef și pentru cele de adjuncți. Rezultatele se văd în siguranța sau mai bine zis – nesiguranța cetățenilor din județ. Domnul Bode, când a preluat conducerea ministerului, a spus că dumnealui nu va face aceeași greșeală pe care au făcut-o ceilalți miniștri și anume: să împuternicească persoane și că va merge pe concursuri. La acel moment, a spus că, totuși, are nevoie de trei luni de zile până când va pune la punct comisiile și va organiza concursurile, adică trei luni de zile, în care va continua împuternicirile până reușește să preia atribuțiile postului de ministru, cum se cuvine. De la această afirmație, a ajuns la o practică – împuternicește inspectorii-șefi pe câte trei luni de zile Fracționarea aceasta, de la șase la trei luni, reprezintă o altă metodă, prin care persoana împuternicită trebuie să fie conștientă că cel care l-a girat pe acea funcție este și cel căruia îi și răspunde la comenzi, ceea ce înseamnă că, din trei în trei luni, îl validează: dacă iese din cuvântul celor care l-au numit pe funcție, evident, este schimbat.”, declară, pentru Actual Mehedinți, președintele EUROPOL, Cosmin Andreica.

Image

Conform publicației https://romania.europalibera.org/, peste 1.300 de șefi din structurile Ministerului de Interne ocupă funcția prin împuternicire, adică sunt numiți direct de șefi sau ministru, nu ca urmare a unui concurs. De notorietate sunt situațiile din Poliția Română, condusă, în ultimii ani, aproape exclusiv de interimari: 16% din șefii de inspectorate, servicii sau birouri din Poliție sunt interimari. 

Image

Împuternicirile reprezentau, până nu demult, modul excepțional prin care era condus un inspectorat de poliție, până la momentul organizării concursului, însă, se pare că, în ultima vreme, această modalitate a devenit regula, iar excepția este organizarea concursului. Astfel, această găselniță legală până la un punct, dar totalmente imorală, a început să fie folosită ca modalitate de evitare a organizării concursurilor la care să poată participa profesioniștii, care să își asume responsabilitatea pentru polițiștii din subordine și pentru soarta inspectoratului. Până când se va reveni – dacă se va întâmpla – la normalitate, vom avea parte, în continuare, de inspectorate de poliție, conduse de comandanți făcuți la apelul bocancului, al căror ego crește cu fiecare plecăciune apărută prin curtea IPJ-urilor din partea vreunui subaltern. După ce și-a îndeplinit misiunea, este scos ori din sistem – la pensie îndelungată și generoasă – ori pe ușa din dos, pentru că a omis să îndeplinească câte o atribuție, iar procedura o ia de la capăt – cu alți actori îmbrăcați în haina de polițist și care acționează în interesul cetățenilor – doar anumiți cetățeni și anume – cei cu funcții și care se află la butoanele puterii. Între timp, rămânem cu sloganul - încredere și siguranță: nu știm pentru cât timp, dacă era împuternicirilor nu va apune în curând. 

Image

sursa foto: arhivă Actual Mehedinți/EUROPOL